Depresijos testas

Norint objektyviau įvertinti kiek sunkūs yra anksčiau įvardinti depresijos simptomai praktikoje naudojamas testas depresijai nustatyti.

Žemiau pateiktas depresijos testas (Beko depresijos skalė) yra vienas plačiausiai naudojamų instrumentų, matuojant depresijos sunkumą. Į klausimus žmogus atsako pats, tada atsakymai yra susumuojami ir gaunamas rezultatas.

Testo pildymo instrukcija:

Norėdami atlikti depresijos testą, įdėmiai perskaitykite kiekvieną teiginių grupę, apibraukite skaičių, kuris apibūdina teiginį, atitinkantį jūsų savijautą paskutines dvi savaites, įskaitant ir šią dieną. Visų klausimų apibrauktus variantus susumuokite (pavyzdžiui, pirmo klausimo pasirinktas variantas yra 1, antro – 3, trečio – 2 ir t.t, tai reikia skaičiuoti 1+3+2).

I

0. Aš nesu liūdnas

1. Aš esu liūdnas

2. Aš esu liūdnas visą laiką ir iš to negaliu išsivaduoti

3. Aš esu toks liūdnas ir nelaimingas, kad negaliu to ištverti

 

II

0. Aš nelabai bijau ateities

1. Aš bijau ateities

2. Aš jaučiu, kad neturiu ko laukti iš ateities

3. Aš jaučiu, kad ateitis yra beviltiška ir, kad niekas negali pagerėti

 

III

0. Aš nesijaučiu nevykėlis

1. Aš jaučiu, kad man nesiseka labiau negu kitiems

2. Kai aš peržvelgiu savo gyvenimą, matau vien tik daugybę nesėkmių

3. Aš jaučiu, kad esu visiškas nevykėlis

 

IV

0. Mane viskas džiugina kaip paprastai

1. Aš nesidžiaugiu viskuo taip, kaip anksčiau

2. Viskas man nebeteikia pasitenkinimo

3. Aš esu viskuo nusivylęs, viskas man įkyrėjo

 

V

0. Aš kam nors nusikaltęs

1. Aš dažnai jaučiuosi kaltas

2. Aš jaučiuosi kaltas beveik visada

3. Aš jaučiuosi kaltas nuolatos

 

VI

0. Aš nesijaučiu, kad galiu būti už ką nors baudžiamas

1. Aš jaučiu, kad galiu būti nubaustas

2. Aš laukiu, kad būsiu nubaustas

3. Aš jaučiu, kad mane baudžia

 

VII

0. Aš nesijaučiu nusivylęs savimi

1. Aš esu nusivylęs savimi

2. Aš bjauriuosi savimi

3. Aš nekenčiu savęs

 

VIII

0. Aš nesijaučiu blogesnis už kitus

1. Aš esu savikritiškas savo silpnybėms ir klaidoms

2. Aš visą laiką kaltinu save dėl savo klaidų

3. Aš kaltinu save už visą blogį, kuris atsitinka

 

IX

0. Aš neturiu jokių minčių apie savižudybę

1. Aš mąstau apie savižudybę

2. Aš reikalauju dėmesio.

3. Aš nusižudyčiau, jeigu pasitaikytų galimybė

 

X

0. Aš neverkiu daugiau negu paprastai

1. Aš dabar negalėčiau verkti, nors ir noriu

2. Aš dabar verkiu dažniau negu paprastai

3. Aš dabar verkiu nuolatos

 

XI

0. Aš dabar nesu susierzinęs

1. Manęs neerzina tie dalykai, kurie erzindavo anksčiau

2. Aš greičiau susierzinu ir susinervinu negu anksčiau

3. Mane viskas erzina

 

XII

0. Aš domiuosi aplinkiniais

1. Aš mažiau domiuosi kitais negu anksčiau

2. Aš daug mažiau domiuosi kitais žmonėmis

3. Aš nustojau domėtis aplinkiniais

 

XIII

0. Aš apsisprendžiu lengvai ir greitai

1. Aš atidedu sprendimus dažniau negu anksčiau

2. Man sunku apsispręsti

3. Aš negaliu apsispręsti

 

XIV

0. Aš galvoju, kad atrodau puikiai

1. Aš susirūpinęs, kad atrodau nepakankamai patraukliai

2. Aš jaučiu pakitimus, kurie daro man nepatrauklų

3. Aš įsitikinęs, kad esu nepatrauklus

 

XV

0. Aš dirbu gerai kaip visada

1. Reikia pastangų, kad galėčiau ką nors daryti

2. Aš turiu labai prisiversti, kad ką nors daryčiau

3. Aš negaliu atlikti jokio darbo

 

XVI

0. Aš miegu puikiai

1. Aš nebemiegu taip gerai, kaip anksčiau

2. Aš nubundu 1-2 valandas anksčiau ir man sunku vėl užmigti

3. Mane kankina nemiga

 

XVII

0. Aš nepavargstu labiau negu paprastai

1. Aš pavargstu greičiau negu anksčiau

2. Aš pavargstu bet ką darydamas

3. Aš jaučiuosi ištisai pavargęs

 

XVIII

0. Mano apetitas labai geras

1. Mano apetitas nėra toks geras kaip anksčiau

2. Dabar mano apetitas yra daug blogesnis

3. Aš visai nebeturiu apetito

 

XIX

0. Mano svori normalus

1. Pastaruoju metu aš netekau daugiau kaip 3 kilogramų svorio

2. Aš netekau svorio daugiau kaip 5 kilogramų

3. Aš praradau daugiau kaip 7 kilogramus svorio

 

XX

0. Mano sveikata gera ir man tai nerūpi

1. Aš susirūpinęs dėl tokių problemų kaip: maudimas, skausmas, sutrikęs virškinimas

2. Aš labai susirūpinęs dėl fizinių problemų ir man sunku galvoti aoie ką nors kitą

3. Aš taip susirūpinęs savo sveikata, kad apie nieką kitą nebegaliu galvoti

 

XXI

0. Aš normaliai domiuosi seksu

1. Aš mažiau domiuosi seksu negu anksčiau

2. Aš mažai besidomiu seksu

3. Aš visai nebesidomiu seksu

Užpildę testą, apskaičiuokite Jūsų surinktą taškų sumą.

Depresijos testas (atsakymai):

0-10 –    Nuotaikos svyravimai yra visiškai normalūs. Jums, kaip ir visiems, pasitaiko geresnių ir blogesnių dienų, tačiau dėl depresijos rūpintis tikrai nereikia.

11-16 – Nuotaikos svyravimai yra šiek tiek smarkesni nei įprasta, tačiau depresijos nėra. Pasistenkite išlaikyti pusiausvyrą, pakankamai laiko skirti maloniai, džiuginančiai veiklai.

17-20 –  Galima įtarti lengvą depresiją. Lengva depresija yra labai dažnai pasitaikantis sutrikimas, kuris lygiai taip pat dažnai lieka nepastebimas arba yra ignoruojamas. Lengvą depresiją galima įtarti tada, kai ilgiau nei dvi savaites yra jaučiami 2-3 pagrindiniai depresijos simptomai bei atsiranda tam tikrų socialinės ir įprastinės veiklos sunkumų. Žmogus jaudinasi dėl depresijos simptomų, bet pajėgia tęsti savo įprastinę veiklą. Jei jaučiami tokie simptomai geriausiai pasitarti su savo gydytoju, kuris gali diagnozuoti lengvą depresiją ir padėti su ja kovoti. Lengva depresija nėra sunkus sutrikimas, tačiau jį pastebėti ir pradėti gydyti laiku yra labai svarbu, nes lengva depresijos forma gali progresuoti ir pereiti į sunkesnę. Jei depresija diagnozuojama lengvoje formoje, jos gydymas taip pat gali būti švelnesnis. Tokiu atveju nebūtina vartoti stiprių cheminių vaistų, kurių nepageidaujami poveikiai gąsdina daugelį, galima rinktis augalinius ar homeopatinius vaistus. Gydant lengvą sutrikimą augaliniai vaistai gali būti lygiai tokie pat efektyvūs kaip ir cheminiai, tačiau jie bus švelnesni mūsų organizmui, nesukels pripratimo ir nepageidaujamų reakcijų.

21-30 – Galima įtarti vidutinę depresiją. Vidutinė depresija – tai sunkesnė depresijos forma, kuomet ilgiau nei dvi savaites nuolatos patiriami 4 ar daugiau pagrindinių depresijos simptomų bei atsiranda didelių socialinės ir įprastinės veiklos sunkumų. Žmogui darosi sunku normaliai užsiimti įprasta veikla, sunku prisiversti imtis užduočių, kurios anksčiau nekeldavo ypatingų sunkumų. Esant vidutinei depresijai būtina kreiptis į savo gydytoją ir atkreipti jo dėmesį į patiriamus sunkumus ir jaučiamus depresijos simptomus. Labai svarbu vidutinę depresiją pastebėti ir pradėti gydyti laiku, nes vidutinė depresijos forma gali progresuoti ir pereiti į sunkesnę. Esant vidutinei depresijai gydytojas nusprendžia dėl gydymo metodo parinkimo. Kartais galima skirti augalinius vaistus, kurie yra švelnesni mūsų organizmui bei nesukelia pripratimo ir nepageidaujamų reakcijų. Tačiau esant sunkesnei depresijos formai, gali prireikti ir gydymo stipresniais cheminiais vaistais. Paskirtus vaistus reikia vartoti tiksliai taip kaip nurodė gydytojas ir jokiu būdu nenutraukti gydymo savo nuožiūra (net ir pasijutus geriau).

30 ir daugiau – Galima įtarti sunkią depresiją. Sunkią depresiją galima nustatyti tada, kai keletas pagrindinių depresijos simptomų būna ypač ryškūs, žmogus patiria nuolatinį stresą, baimę, menkavertiškumo ar kaltės jausmas, dažnai galvoja apie savižudybę, ar net bando žudytis. Dažniausiai ši depresijos forma yra akivaizdi ir su sergančiuoju susiduriantiems aplinkiniams žmonėms. Esant sunkiai depresijai lieka labai maža tikimybė, kad žmogus sugebės tęsti socialinę, darbinę ar kitą įprastą veiklą, o jei ir sugebės, tai ji bus labai ribota. Įtariant šią depresijos formą būtina kreiptis į specialistą ir pradėti gydymą. Paskirtus vaistus reikia vartoti tiksliai taip kaip nurodė gydytojas ir jokiu būdu nenutraukti gydymo savo nuožiūra (net ir pasijutus geriau). Gydytojas toliau stebi sergančiojo būklę, vertina gydymo efektyvumą ir esant reikalui, gali koreguoti vaisto dozę ar net pakeisti vaistą. Nuosekliai gydantis ir sekant gydytojo nurodymus, galima tikėtis būklės pagerėjimo.

 

 

 

Legendinė Janis Joplin puikiai sudėjo žodžius ir melodiją:

Sit there, count your little fingers, I don’t know what else, what else have you got to do.. or count those raindrops, feel them falling down.
And I know you ain’t got no reason to go on.. And I know you feel that you must be through..